Reklama na ČeskéNápoje.czPivní prodejna 2

Řešení č.7: Minipivovar umožňující výrobu nápoje cider

8. květen 2016  České nápoje   komentáře (0)  1289 x

Výroba piva v malém pivovaru je výborným podnikatelským počinem. Je-li pivovárek s vlastní restaurací umístěný na turisticky atraktivním místě, je jistě po celou sezónu zaplněný hosty, lačnícími po ochutnávce místních pivních specialit. Z pohledu podnikatele je ovšem nepříjemnou vlastností provozu minipivovaru právě jeho sezónnost. V létě bývá typicky problém vystačit s kapacitou při nárůstu poptávky, kdežto v chladných obdobích je kapacita výrobního zařízení jen málokdy využitá.

Ilustrační obrázekIlustrační obrázek

Pivo prostě chutná nejlépe, když je venku horko, kdežto v zimě jeho spotřeba nutně klesá.
A co takhle využít nadbytečnou výrobní kapacitu pivovaru pro výrobu nápojů, o něž je zájem zejména v zimním období anebo i v deštivých letních dnech? Je to vůbec možné? Ano. Tím nápojem je cider!

Cider je nízkoalkoholický nápoj z jablek, který se tradičně vyrábí v zemích západní a severní Evropy. Bývá také nazýván severským vínem, jelikož nahrazuje víno ve studených oblastech, kde pěstování hroznů není možné. A tedy co je důležité - spotřebitelům chutná, i když venku právě není parné léto.

Základem výroby cideru je dostatečná úroda jablek vybraných odrůd, které se nejprve důkladně očistí a následně drcením a lisováním přemění na mošt – ovocnou šávu zbavenou pevných částí. Tento mošt poté prochází řízeným kvašením po dobu 3-5 dní, při němž se za technicky udržovaných teplot obvykle mezi 28°C – 35°C mění v ovoci obsažené cukry částečně na alkohol, jehož hodnoty se pohybují mezi 0,5% až 8,2% celkového hmotnostního objemu.

Následuje separace čirého nápoje od sedimentů (mrtvých kvasinek) a pěny a nápoj poté přechází do fáze zrání, kdy za nízké teploty 6°C – 15°C a mírného přetlaku cider dokvašuje a zraje obvykle 2 až 3 měsíce. Během této doby se mírně sytí vznikajícím oxidem uhličitým a získává svoji neopakovatelnou osvěžující chu. Fáze zrání je ukončená opět separací čirého nápoje od sedlých kalů a pěny, přičemž se cider stáčí do čistých stáčecích nádob.

Tolik základní údaje o výrobě cideru, který většina konzumentů již na našem trhu jistě zaznamenala. Statistiky napovídají, že cider je na našem trhu zatím mladým nápojem, ovšem jeho obliba zejména mezi mladými lidmi značně roste. V některých zemích západní a severní Evropy (Španělsko, Francie, Velká Británie, země Skandinávie) nárůst spotřeby cideru již značně překonává nárůst spotřeby piva. Lze tedy očekávat, že cider nyní celoevropsky vstupuje do fáze boomu a křivka poptávky po něm strmě poroste také v České republice.

Co je pro pivovarníky důležité, je skutečnost, že technologie výroby cideru je značně podobná té, v níž se vyrábí pivo. Po určitých netypických úpravách (nutných již ve fázi její dílenské výroby) a doplnění o některé nepříliš nákladné stroje pro zpracování jablek na mošt tedy lze kvasnou technologii pivovaru mimosezónně s výhodou využít právě pro výrobu nápoje cider. A co je neméně podstatné? Sezóna hlavní výroby cideru začíná právě tehdy, když opadá zájem o spotřebu piva - nejčastěji v říjnu, kdy probíhá sklizeň jablek. Začátek zimy zase přeje konzumaci ciderů, což je možné snadno vysledovat například v zimních lyžařských střediscích.  Díky tomu je možné využít výrobní kapacitu pivovaru - cidérky na 100% prakticky po celý rok.

Sestavy Breworx Beercicerline jsou konstruované tak, aby splňovaly všechny požadavky na kombinovanou výrobu piva a cideru na společném výrobním zařízení. Díky tomu je možné vytížit výrobní kapacity jak technologie, tak i pracovníků výrobního závodu celoročně a zhodnotit tak investici do výrobního zařízení v krátkém čase.

Kombi linka pro výrobu piva a cideru

Odpadají problémy se sezónním hledáním a najímáním dočasných neloajálních pracovníků, a naopak s jejich propouštěním nebo vydržováním mimo hlavní sezónu. Strojové zařízení je stále v plném provozu, zvyšují se celoroční tržby a díky tomu se zkracuje doba návratnosti vložené investice.

Restaurace s pivovarem - cidérkou může celoročně nabízet sortiment zajímavých nápojů, o něž je mezi zákazníky zájem jak v létě tak v zimě. Což je zajímavé jak pro restaurace v letoviscích, tak i například v lyžařských areálech, které by mimo sezónu mohly trpět nedostatkem hostů i personálu.

Více informací o popsaném produktu naleznete zde...


Článek je součástí seriálu autora Aleše Jakimova 7 zajímavých řešení pro minipivovary od českých výrobců serveru PIVNÍ|INFO.

[Nahoru ↑]

Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

5 hvězdiček / Hodnoceno: 1x


Přidat komentář (0)

Reklama

Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



ČeskéNápoje.cz

Vše co chcete vědět o nápojích, nejen, v České republice...


Magazín ČeskéNápoje.cz je součástí webů skupiny PIVNÍ|INFO
Všechna práva vyhrazena.
Diskusní příspěvky vyjadřují názory čtenářů a redakce ČeskýchNápojů.cz za ně nenese žádnou právní odpovědnost.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
ČeskéNápoje.cz na Facebooku


Redakce ČeskéNápoje.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!

TOPlist