Reklama na ČeskéNápoje.czPivní prodejna 2

Dva Mattoni orli změnili opeření

9. červenec 2019  České nápoje   komentáře (0)  1190 x

Po loňské přeměně čtyř reklamních poutačů v podobě Mattoni orlů na umělecká díla nechala společnost Karlovarské minerální vody (KMV) proměnit další dva u obce Keblice a poblíž Velkého Újezdu. Oba umělečtí orli nesou výtvarné motivy studentů, které vzešly z interní soutěže Akademie výtvarných umění (AVU).

Dva Mattoni orli změnili opeřeníDva Mattoni orli změnili opeření

V minulém roce KMV započaly s ohledem na poslední úpravu zákona o pozemních komunikacích transformaci velkoplošných reklamních nosičů Mattoni ve formě orla v umělecká díla podél dálnic D1 a D5. K projektu přizvaly studenty AVU, kteří byli vybráni na základě soutěže akademie, a také světoznámou českou grafičku žijící v Londýně Mílu Fürstovou.

Letos v červnu poté navázaly proměnou dalších dvou Mattoni orlů u dálnic D8 u obce Keblice a D35 poblíž Velkého Újezdu. Tentokrát jsou oba orli věnováni pouze studentských pracím. Na prvním zmíněném se nachází motiv s názvem Okno Štěpána Rubáše, druhý zdobí návrh Historie vody Radka Smětáka. „Po spolupráci s celosvětově známou grafičkou Mílou Fürstovou jsme se rozhodli dát prostor mladým výtvarníkům z AVU. Jejich návrhy nás nadchly a vybrat kvalitní práce rozhodně nebyl problém – spíše naopak, máme z čeho čerpat i do budoucna, což nás těší,“ říká Ondřej Postránský, ředitel strategického marketingu KMV.

Studenti ve svých návrzích vsadili na optický klam, každý ale sáhl po jiných nástrojích. Dílo Štěpána Rubáše splývá s oblohou v pozadí a pomyslné okno do nebe je ohraničeno drobnými černými siluetami orlů. „Nechal jsem zmizet orla Mattoni v nebi a pomocí siluet dravců vytvořil iluzi. Bylo pro mě důležité dodržet harmonii okolní přírody. Vytvořil jsem iluzivní pomyslné okno, ve kterém si každý může představit svůj vlastní příběh. Stačí vnímat, co se na ploše odehrává a nechat vše na fantazii. Společně necháme zmizet reklamní billboard a vytvoříme dílo v krajině,“ přibližuje svůj motiv Štěpán Rubáš.

Radek Směták inspiraci nalezl v historii vody a v jejím vzniku v počátečních fázích. „Zajímám se o historii vody ve smyslu jejího výskytu na našem území, a to především v pevném stavu. Od něj se dostávám k momentu tání ledovce infračerveným zářením, jež je zdůrazněno rudou barvou, který dále mizí do skulin. Nejvýrazněji jsou tyto procesy vidět na Islandu, jenž mi byl hlavní inspirací díky kontrastu pokrytí sněhem a ledovci v protipólu vulkanické aktivity. Podobně i u nás můžeme pozorovat vsakování roztáté vody do podzemních systémů. Právě tato voda se stává kyselkou,“ představuje myšlenku návrhu jeho autor, Radek Směták.

Míla Fürstová, která je autorkou návrhu uměleckého orla u dálnic D1 a D5, vítá zapojení studentů uměleckých škol. „Výtvarné ztvárnění obou návrhů citlivým způsobem reaguje na okolní prostředí a dodává orlům určitou nehmotnost. Obě díla jsou koncipovaná tak, že ráz jejich dialogu s krajinou se bude dynamicky měnit se světlem,“ komentuje Míla Fürstová. Motiv jejího orla vychází z grafiky Learning to Fly a letos byl vybrán na jednu z nejprestižnějších londýnských výstav Royal Academy of Arts, kde bude k vidění až do 12. srpna. Na podzim se také o Míle Fürstové bude promítat film s názvem Křídla pro Coldplay.

Od roku 1998 KMV instalovaly v ČR přibližně 20 velkoplošných reklamních poutačů se symbolem orla jako připomínku na zakladatele Heinricha Mattoniho, který měl právě orla ve svém znaku. Za 20 let se tito orli stali v povědomí veřejnosti neodmyslitelnou součástí míst, kde se nacházejí. S ohledem na úpravy zákona se společnost v roce 2018 rozhodla s dálničními orly jako reklamou rozloučit a dát jim šanci na proměnu v umělecká díla, která oživí krajinu. Poutače nenesou žádné reklamní sdělení, logo ani komerční prvek. Vloni v létě byli proměněni čtyři orli, v červnu letošního roku přibyl další na dálnici D8.

Zdroj: Tisková zpráva

[Nahoru ↑]

Pidejte se k nm na Facebooku!

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat komentář (0)

Reklama

Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



ČeskéNápoje.cz

Vše co chcete vědět o nápojích, nejen, v České republice...


Magazín ČeskéNápoje.cz je součástí webů skupiny PIVNÍ|INFO
Všechna práva vyhrazena.
Diskusní příspěvky vyjadřují názory čtenářů a redakce ČeskýchNápojů.cz za ně nenese žádnou právní odpovědnost.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
ČeskéNápoje.cz na Facebooku


Redakce ČeskéNápoje.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!

TOPlist