Reklama na ČeskéNápoje.czPivní prodejna 2

Zálohovanou plechovku od Mattoni koupíte na Košíku

8. říjen 2020  České nápoje   komentáře (0)  732 x

Obliba nápojových plechovek v Česku roste, vytřídí se ale jen každá třetí. Na to, a na potřebnost cirkulárního přístupu k nakládání s obaly, upozorňuje nový projekt Mattoni a Košíku. Společně nabídnou speciální edici minerální vody Mattoni s citronovou příchutí v zálohované plechovce. Zákazník, který ji zakoupí a poté proti záloze vrátí, bude mít jistotu, že každá vrácená plechovka bude znovu plnohodnotně recyklována. V ideálním případě opět do plechovky.

Zálohovanou plechovku od Mattoni koupíte na KošíkuZálohovanou plechovku od Mattoni koupíte na Košíku

Jedná se o úplně první Mattoni v plechovce v celé téměř 150leté historii značky,“ upozorňuje Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873. Nápojové plechovky jsou u spotřebitelů stále oblíbenější. V loňském roce se jich jen v ČR prodalo na 700 milionů. „Bohužel, zpět do oběhu se vrátí jen malá část materiálu z nich. Proto chceme, aby naše plechovka měla větší šanci k dalšímu využití. Naším cílem je, aby se v ČR vytřídilo výrazně více plechovek než nyní a dostaly se k následné recyklaci. Ideální cestou ke zvýšení míry třídění jsou přitom zálohy,“ dodává. Speciální edice zálohované plechovky minerální vody Mattoni s příchutí citronu bude k dostání na Košík.cz.

Zálohované PET lahve si zákazníci oblíbili

Mattoni 1873 s Košíkem navazují vratnými plechovkami Mattoni na pilotní projekt zálohovaných PET lahví, které začal online supermarket nabízet od ledna tohoto roku. „Přestože nám na jaře situace s koronavirem start značně zkomplikovala, můžeme již teď říct, že deklarovaný zájem zákazníků o ekologičtější nakládání s PET lahvemi se potvrdil. Vratnou PET lahev preferuje asi 70 % zákazníků Košíku kupujících přírodní minerální vodu Mattoni,“ shrnuje Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz. „Na celkové zhodnocení si ale budeme muset ještě nějaký čas počkat,“ dodává.

Košík dlouhodobě sbírá zkušenost s reakcemi zákazníků na inovace v oblasti využívaných obalů. U všech projektů se doposud potvrdilo, že domácnosti jsou změně nakloněné. Například prázdné zálohované PET lahve neměly domácnosti problém uschovávat i v době, kdy z důvodu covidové krize nebylo možné vratné obaly vybírat. Zálohovaná plechovka může nyní stejný trend potvrdit také u firemních zákazníků. "Podařilo se nám vyvrátit přesvědčení, že domácnosti a firmy nejsou ochotné dělat ústupky výměnou za ekologičtější produkty. Z našeho pohledu se ukázalo, že Češi jsou připraveni na výrazné rozšíření zálohovaných obalů a očekáváme, že se to potvrdí i v případě nových plechovek," zakončuje Jeřábek.

Prodeje plechovek rostou, třídění zaostává

V ČR se za posledních 10 let ztrojnásobil počet prodaných plechovek. „Jen loni se u nás prodalo o 100 milionů plechovek více než v předchozím roce,“ upřesňuje Stepan Vashkevich z Institutu Cirkulární Ekonomiky. Bohužel míra třídění a recyklace za prodejem významně zaostává. Podle odhadů EKO-KOMu se vytřídí jen asi tři plechovky z deseti. To znamená, že v ČR ročně přijde nazmar cca 7812 tun hliníku. Z takového množství by bylo možné vyrobit 312 milionů nových plechovek. „A kde ty dvě třetiny plechovek končí, když ne v recyklačním zařízení? Ze směsného odpadu putují do spaloven a na skládky, v horším případě skončí rovnou odhozené v přírodě,“ upřesňuje Vashkevich.

Navíc plechovky z té třetiny, která se vytřídí, se u nás recyklují společně s většími kusy hliníku, během čehož dochází ke zbytečným materiálovým ztrátám tenkostěnného hliníku. V ČR zatím žádný podnik samostatně nezpracovává vytříděné hliníkové plechovky na nové plechovky.

Dostupná data o třídění a recyklaci PET lahví a plechovek tedy ukazují, že máme v ČR stále co zlepšovat. „Cirkulární princip, kdy z nápojové PET lahve vyrobíte novou lahev a z plechovky plechovku, je u nás bohužel zatím v nedohlednu. K efektivnímu nakládání s těmito nápojovými obaly jsou nezbytné legislativní změny, které umožní zavedení zálohového systému povinného pro všechny výrobce,“ doplňuje Andrea Brožová, mluvčí iniciativy Zálohujme.cz.

Zdroj: Tisková zpráva

[Nahoru ↑]

Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat komentář (0)

Reklama

Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



ČeskéNápoje.cz

Vše co chcete vědět o nápojích, nejen, v České republice...


Magazín ČeskéNápoje.cz je součástí webů skupiny PIVNÍ|INFO
Všechna práva vyhrazena.
Diskusní příspěvky vyjadřují názory čtenářů a redakce ČeskýchNápojů.cz za ně nenese žádnou právní odpovědnost.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
ČeskéNápoje.cz na Facebooku


Redakce ČeskéNápoje.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!

TOPlist