Reklama na ČeskéNápoje.czPivní prodejna 2

Kofola měla loni velmi dobrý výsledek

13. duben 2022  České nápoje   komentáře (0)  551 x

Skupina Kofola ve své letošní výroční zprávě potvrdila v únoru zveřejněné velmi dobré předběžné výsledky. Také druhý rok výrazně ovlivněný pandemií Covid-19 Skupina zvládla a to s provozním ziskem EBITDA ve výši 1,128 miliardy korun, což znamená meziroční nárůst o téměř 100 milionů korun a překročení hranice odhadu, který byl v rozmezí 1,080 – 1,120 miliardy korun. Takové hodnoty dosáhl provozní zisk poprvé v historii. I přes značná omezení na trhu, především v jeho první polovině, vzrostly tržby Skupiny meziročně o 7,5 % na výsledných 6,636 miliard korun.

Kofola měla loni velmi dobrý výsledekKofola měla loni velmi dobrý výsledek

Když se loni koncem května poprvé otevíraly kvůli Covidu do té doby zavřené hospody a restaurace, věděli jsme, že musíme zvládnout letní sezónu mimořádně dobře, abychom dosáhli našich stanovených cílů. Byli jsme na ni jak v Česku a na Slovensku, tak také v regionu Adriatic dobře připraveni.  Rekordní hlavní sezóna na domácích trzích a návrat turistů z celé Evropy na dovolenou do Chorvatska a Slovinska nám pak pomohly k velmi dobrým číslům. Vyplatila se nám také odvaha s uvedením novinek, které předčily naše plány, a celoroční nákladová disciplína. To vše nás dovedlo k historicky nejvyšší hodnotě provozního zisku EBITDA,“ hodnotí úspěšný rok Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola.

Domácí trh ve znamení tradičních značek, novinek a kofolího Inkubátoru

Na domácích trzích se nám v loňském roce podařilo uspět jak s tradičním portfoliem, v jehož čele stojí Kofola, tak s novinkami nebo novými projekty. Tím se nám podařilo kompenzovat mírně klesající trh nealkoholických nápojů,“ říká Daniel Buryš, generální ředitel společnosti Kofola ČeskoSlovensko. Výsledky nad očekávání příjemně překvapila nová prémiová limonáda Targa Florio, dařilo se ale třeba také Kláštorné Kalcia a tradičně silnému Rajci, do jehož portfolia přibyla nová řada BIO. Podařilo se také dokončit integraci nových minerálních vod v portfoliu – Korunní a Ondrášovky, které pod Kofolou nyní začínají novou éru.

Důležitým krokem do budoucna je pro nás otevření nové platformy v podobě kofolího Inkubátoru. Ten podporuje projekty se start-up charakterem. Nyní jsou v něm F.H. Prager se svými řemeslnými cidery nebo třeba esport tým Brute, který se stal součástí komunikace v rámci SEMTEX REPUBLIC a přináší nový styl marketingu značky. Hledáme další projekty, které mají do budoucna potenciál rozvíjet naše podnikání novými směry,“ popisuje Daniel Buryš.

Voňavé a čerstvé zvýšily tržby

Skupina Kofola již nejsou jen nápoje. Významným pilířem je segment „Voňavé a čerstvé“, čili LEROS, UGO a Premium Rosa. Především freshbary a salaterie UGO zasáhla covidová omezení a uzavřená nákupní centra. Přesto se podařilo jeho podnikání dostat na úrovni EBITDA do černých čísel díky zeštíhlení firmy a úspěšnému restartu provozoven po otevření trhu ve druhé polovině roku. LEROSu pak vyšší poptávka po čajích a dalších bylinných produktech v době pandemie pomohla celoročně. Celkově těmto firmám spolu s polskou značkou sirupů a ovocných šťáv Premium Rosa vzrostly meziročně tržby o 6,7 %.

Klíčový růst v regionu Adriatic

K dalšímu meziročnímu růstu tržeb Skupiny Kofola přispěl především růst poptávky v adriatickém regionu. Ten se projevil na růstu tržeb o 12,6 % a provozního zisku EBITDA o 34,8 %. „I v našem regionu došlo před létem k rozvolnění pandemických opatření a zároveň se do něho začali vracet turisté, kteří po loňské pauze chtěli své dovolené opět trávit v turisticky atraktivních oblastech Chorvatska a Slovinska. V kombinaci s dobře připravenými marketingovými a prodejními aktivitami se to pozitivně projevilo na růstu prodejů především v Chorvatsku, které rostly dvouciferným tempem,“ vysvětluje důvody růstu Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic a dodává: „Posílil také export, kde je naší hlavní značkou Radenska.

Další posun v oblasti udržitelnosti: ochrana vodních zdrojů a zálohované obaly

Stále větší roli ve firemní strategii mají aktivity posilující udržitelnost v podnikání Skupiny. V loňském roce došlo k velkému posunu především ve dvou směrech. Ochraně půdy a vodních zdrojů v okolí výrobních závodů a aktivitách směřujících k zálohovaným vratným obalům a jejich recyklaci.

V blízkosti výrobního závodu Ondrášovky se podařilo využít zkušeností s ochranou vodních zdrojů z Rajecké Lesné. „Ve spolupráci s místními zemědělci a samosprávou se nám podařilo v okolí Ondrášova a Moravského Berouna certifikovat další BIO lokality pro sběr bylin. Máme tak společně se slovenským územím certifikováno již 224 km2. V areálu závodu jsme pak otevřeli výkupnu bylinek LEROS. K ní poté přibyla ještě jedna ve Velkých Karlovicích,“ popisuje rozvoj v této oblasti Jannis Samaras.

Významný byl pak posun v oblasti zálohovaných vratných obalů, které souvisí s dlouhodobým cílem Kofoly v oblasti udržitelného podnikání. Tím je dosažení cirkularity jak PET lahví a plechovek, tak skleněných lahví. Použitý obal se zrecykluje a vznikne z něj nový. „Cirkularita obalů je nejen základním principem naší strategie, ale také ekologické strategie Evropské unie. Minimalizuje dopady výroby na přírodu a šetří neobnovitelné a nyní i nedostatkové zdroje surovin,“ vysvětluje Jannis Samaras. Na Slovensku již nový systém záloh pro PET lahve a plechovky začal od letošního ledna fungovat. V Česku je Kofola zakládajícím aktivním členem Iniciativy pro zálohování těchto obalů a připravuje zahájení prodeje vratných skleněných lahví Cirkulka.

Plán pro letošní rok počítá s dvouciferným růstem tržeb i nárůstem EBITDA

V roce 2021 jsme počítali s celoročním růstem tržeb ve výši 5 % a ukazatelem čistého zadlužení ve vztahu k EBITDA pod 3,5. Jsme rádi, že veškeré cíle jsme překonali. Tržby rostly o 7,5 % a dosažený provozní zisk EBITDA ve výši 1,128 miliardy korun je nad horní hranicí posledního odhadu. Ukazatel čistého zadlužení jsme také s rezervou splnili, konečný výsledek je 3,1. Pro rok 2022 plánujeme provozní zisk EBITDA v rozmezí 1,080 – 1,200 miliardy korun a dvouciferný růst tržeb,“ doplňuje Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola.

Zdroj: Tisková zpráva

[Nahoru ↑]

Pidejte se k nm na Facebooku!

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat komentář (0)

Reklama

Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



ČeskéNápoje.cz

Vše co chcete vědět o nápojích, nejen, v České republice...


Magazín ČeskéNápoje.cz je součástí webů skupiny PIVNÍ|INFO
Všechna práva vyhrazena.
Diskusní příspěvky vyjadřují názory čtenářů a redakce ČeskýchNápojů.cz za ně nenese žádnou právní odpovědnost.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
ČeskéNápoje.cz na Facebooku


Redakce ČeskéNápoje.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!

TOPlist