Pivní prodejna 2Reklama na ČeskéNápoje.cz

Češi si oblíbili nealkoholické pivo

20. květen 2025  České nápoje   komentáře (0)  111 x

Celkový výstav tuzemských pivovarů pro český trh i export v roce 2024 činil necelých 20,9 milionu hl., což je o 4,2 % více než v roce 2023. Domácí prodeje rostly díky zájmu Čechů o nealkoholické pivo – jeho celkový výstav spolu s ochucenými variantami činil 1,6 milionu hl., což je historicky nejvíce. Naopak pokračovalo snižování průměrné spotřeby alkoholického piva na obyvatele, která byla loni v Česku o 16 litrů nižší než v roce 2019. Narostl také export českého piva, především do zemí Evropské unie.

Češi si oblíbili nealkoholické pivoČeši si oblíbili nealkoholické pivo

České pivovarnictví po letech ekonomického útlumu začíná mírně ožívat. Celkový výstav piva meziročně vzrostl o 4,2 % na téměř 20,9 milionu hl. Hlavními důvody byly rostoucí vývoz piva do zemí EU a zvyšující se obliba nealkoholického piva v Česku. Právě nárůst spotřeby nealko piv v roce 2024 je důvodem, proč celkové prodeje na domácím trhu meziročně vzrostly. „V poslední dekádě sledujeme mezi tuzemskými dospělými spotřebiteli rostoucí zájem o nealkoholická piva, včetně ochucených variant. Loni tvořilo nealko pivo už téměř 10 % celkového výstavu tuzemských pivovarů pro český trh,“ říká výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Tomáš Slunečko.

Naopak průměrná spotřeba alkoholického piva na obyvatele opětovně klesla, v roce 2024 vypil každý Čech v průměru 126 litrů piva, což je o 16 litrů méně než v roce 2019.

Výrazný nárůst zájmu o nealkoholické pivo

Roli dlouhodobě rostoucího a úspěšného segmentu potvrdila už dvanáctý rok v řadě kategorie nealkoholických piv. Celkový výstav nealkoholického piva a jeho ochucených variant přesáhl 1,6 milionu hektolitrů a oproti roku 2023 stoupl o téměř 14 %. Oproti roku 2019 vzrostl dokonce o více než polovinu. Pivovary na rostoucí popularitu dlouhodobě reagují rozšiřováním nabídky o nové příchutě nebo nealkoholické varianty pivních stylů.

„Za nárůstem vidíme především aktivní životní styl Čechů, kteří se rádi osvěží například při sportu. Zároveň je vidět, že Češi po nealkoholických pivech stále častěji sahají v případech, kdy si to alkoholické dát nemohou nebo ho jednoduše nechtějí,“ dodává Slunečko.

Podíl prodeje piva v restauracích a hospodách dále klesá

Pokračujícím trendem je přesun konzumace piva z hospod a restaurací (on-trade) směrem k nákupu v obchodech a konzumaci doma (off-trade). Nůžky mezi on-trade a off-trade se opět rozevřely směrem k off-trade, který tvoří 71 % prodaného piva. S výjimkou covidových let je to historicky nejvíce.

„Na problém stále nižšího zastoupení hospod a restaurací na celkových prodejích piva upozorňujeme už řadu let. Výsledný snížený zájem ale ve výsledku opět dopadá na provozovatele hospod a restaurací, kteří jsou často na prodejích nápojů finančně závislí,“ upozorňuje Tomáš Slunečko.

„Hospodská kultura se přitom za poslední léta výrazně zlepšila, což dokazuje i veřejné mínění. Češi si rádi dají kvalitně načepované pivo, často doprovázené dobrou gastronomií, v příjemném a čistém prostředí. Unikátnost a společenskou i ekonomickou důležitost českých hospod podtrhl letošní zápis české pivní kultury na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky. České pivovary zároveň s hospodami a restauracemi dlouhodobě spolupracují, podporují je a snaží se jim v komplikované době různými způsoby pomáhat,“ připomíná Slunečko.

Nárůst exportu

Za zvýšením celkového výstavu stojí především rostoucí export, který v roce 2024 posílil meziročně o 788 tisíc hl, tedy o více než 15 %, na 5,9 milionu hl., což je nejvyšší hodnota v historii měření. Za nárůstem exportu stojí především zvyšující se zájem o české pivo v zemích Evropské unie, které loni tvořily téměř 90 % celkového meziročního nárůstu vývozu. Nejvíce popularita českého piva roste v Německu a na Slovensku.

Po dvou letech poklesu došlo také k meziročnímu nárůstu importu piva o 9 %, a to především ze zemí Evropské unie. Přesto ale zůstává podíl dovozu na tuzemské spotřebě velmi nízký, na úrovni 3 %. „Je vidět, že Češi mají rádi „své“ pivo a neholdují tomu dovezenému. 97 % spotřebovaného piva v Česku bylo loni uvařeno v tuzemsku. To má výrazný pozitivní dopad na českou ekonomiku,“ dodává Tomáš Slunečko.

Češi holdují plechovkám a ležáku

Nejpopulárnějším obalem zůstává klasická skleněná pivní lahev, její podíl na celkovém výstavu ale loni klesl o jeden p. bod na celkových 39 %. Výrazně naopak opět vzrostla oblíbenost plechovek, které už tvoří 23 % všech pivních obalů. Meziročně jde o růst o více než desetinu. K oblibě plechovek přispívá jejich praktičnost, jsou lehké, skladné, dobře chrání produkt uvnitř a lze je rychle vychladit. Opět o něco poklesla obliba PET lahví a v souvislosti s odklonem od konzumace piva v hospodách a restauracích klesá také podíl sudů a cisteren.

Nejoblíbenějším druhem piva u Čechů zůstává ležák stupňovitosti 11-12, který posílil o 1 p. bod na celkových 58,3 %. Každoročně stoupá na úkor výčepních piv stupňovitosti 7-10, které klesly na 36,9 % celkového výstavu. Zájem o ostatní druhy se už více než 15 let drží na úrovni 4-5 %.

Zdroj: Tisková zpráva Českého svazu pivovarů a sladoven

[Nahoru ↑]

Pidejte se k nm na Facebooku!

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat komentář (0)

Reklama

Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



ČeskéNápoje.cz

Vše co chcete vědět o nápojích, nejen, v České republice...


Magazín ČeskéNápoje.cz je součástí webů skupiny PIVNÍ|INFO
Všechna práva vyhrazena.
Diskusní příspěvky vyjadřují názory čtenářů a redakce ČeskýchNápojů.cz za ně nenese žádnou právní odpovědnost.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
ČeskéNápoje.cz na Facebooku


Redakce ČeskéNápoje.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!

TOPlist