Reklama na ČeskéNápoje.czPivní prodejna 2

České pivovary loni rostli, letos očekávají propad

21. květen 2020  České nápoje   komentáře (0)  254 x

Loňský rok byl pro české pivovarnictví ve většině ukazatelů úspěšný. Celkový výstav v roce 2019 vzrostl o 1,6 % a dotkl se hranice 21,6 milionu hektolitrů. Stejně jako v roce 2018 stojí za tímto výsledkem především export, který se meziročně zvýšil o 4,5 %, nealkoholické pivo si v exportu polepšilo o 22 %. Celková spotřeba piva se v Česku zvýšila jen mírně, a to o 0,9 % na 16,7 milionu hektolitrů. Podíl čepovaného piva v hospodách na celkové konzumaci i nadále klesá, vloni o další procentní bod na historických 35 %. Vlivem pandemie a souvisejících opatření se očekává zásadní negativní dopad na obor a pokles celého trhu.

České pivovary loni rostli, letos očekávají propadČeské pivovary loni rostli, letos očekávají propad

Nárůst celkové produkce piva za rok 2019 byl stejně jako v předloňském roce tažen zahraniční poptávkou, která se procentuálně zvýšila nejvíce u nealkoholického piva, celkem o 22 %. Zájem o čepované pivo v tuzemsku i nadále klesá na úkor baleného ve skleněných lahvích, plechovkách a PET lahvích. Spotřeba piva na obyvatele se meziročně mírně zvýšila o litr na 142 l. „Jsme rádi, že české pivo chutná nejen doma, ale i v zahraničí. Do budoucna ale s přílišným optimismem nehledíme. Restaurace uzavřené na více než dva měsíce, další týdny a měsíce postupného návratu do normálu, nulový turismus – to vše se negativně podepíše na výsledcích letošního roku,“ říká František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven.

Češi pivo raději pijí doma, pandemie tento trend ještě podpořila

Poměr prodeje piva v segmentu on-trade (gastrono   mie, tj. hospody, hostince, restaurace, bistra, kluby) vs. off-trade (hypermarkety, supermarkety, večerky) v roce 2019 činil 35:65. Čepované pivo zažilo další meziroční pokles, tentokrát o 1procentní bod. V letošním roce pivovary očekávají ještě výraznější propad, a to vlivem pandemie a souvisejících vládních restrikcí, které donutily restauratéry své podniky na více než dva měsíce zavřít. Negativní vliv bude mít také omezená otvírací doba hospod po jejich otevření a zrušení velkých festivalů.

Z hlediska obalů si i v roce 2019 udrželo prvenství lahvové pivo se 40% podílem z celkové spotřeby. V závěsu bylo pivo sudové se 33 %, PET lahve tvořily 11 %. Stále oblíbenější jsou plechovky, jejichž podíl vzrostl o 1 p.b. na celkových 12 %.

Obliba jedenáctek a dvanáctek i nadále stoupá

Ležáky, tedy spodně kvašená piva se stupňovitostí 11 % - 12 %, si stejně jako v předchozím roce polepšily o 1,5 p.b. na 51,8 %. Celkově za posledních 10 let jedenáctky a dvanáctky vzrostly
o více než 13 %. Oproti tomu pivo výčepní se stupňovitostí mezi 7 %-10 % zaznamenalo pokles a tvoří 43,8 %. Ostatní piva se pak na celku podílejí 4,4 %.

Výstav nealkoholického piva v tuzemsku se držel na stejné úrovni jako v předchozím roce, pivovary uvařily 564 tisíc hektolitrů. Míchané nápoje na bázi piva pak po boomu v roce 2018, kdy produkce poskočila o 42,5 %, zaznamenaly v roce 2019 mírný pokles o 1,2 % na celkových 424 tisíc hektolitrů.

Import piva ze zahraniční vzrostl o 10,7 %. Do Česka se dovezlo celkem 424 tisíc hektolitrů piva, a to především z Polska, Maďarska a Německa. Největším importérem mimo EU zůstává Mexiko.

Zahraničí poptávka po českém pivu rostla, nealko je stále oblíbenější

Export českého piva meziročně vzrostl o 4,5 % a dosáhl úrovně 5,4 milionů hektolitrů, nealkoholického piva se vyvezlo dokonce o pětinu více než v roce předchozím. Nejvýznamnějšími exportními trhy v rámci EU zůstávají Slovensko, Německo a Polsko, na čtvrté místo poskočilo díky výraznému 36% růstu Maďarsko. Mimo EU jsou to stejně jako v minulých letech Rusko, Jižní Korea a USA. „Vývoz na většinu našich tradičních exportních trhů i vloni rostl, významnější pokles jsme zaznamenali pouze u Velké Británie, Rakouska a Jižní Koreje,“ říká Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.

Nedostatek srážek ovlivnil kvalitu i cenu sladu, úbytek orné půdy je stále větší problém

Sladovny v uplynulém roce vyprodukovaly 543 tisíc tun sladu, z toho se do zahraničí vyvezlo 223 tisíc tun, což tvoří 41 % z celkové produkce. Z pohledu exportu zažil sektor méně úspěšný rok, vývoz sladu se meziročně snížil o 10 %. „Pokles vývozu sladu v loňském roce způsobilo hned několik faktorů. Promítla se vyšší poptávka tuzemských pivovarů a také pro ječmen nepříliš dobré počasí. Nedostatek srážek v kombinaci s nadprůměrnými teplotami měl negativní dopad na kvalitu i cenu sladovnického ječmene,“ říká Richard Paulů, ředitel největšího českého výrobce sladu Sladovny Soufflet ČR. Dlouhodobým problémem, nejen pro výrobce sladu, zůstává alarmující úbytek orné půdy. Ta v posledních deseti letech v Česku klesla o 75 tisíc hektarů.

Největším zahraničním odběratelem českého sladu zůstává Polsko, kam se ho minulý rok vyvezlo téměř 80 tisíc tun, ačkoliv export do této země meziročně poklesl o 15 %. Následuje Německo, kam se naopak vyvezlo o 15 % více než v roce 2018, a to téměř 40 tisíc tun. Výrazný 50% pokles zaznamenala Velká Británie, naopak více se vloni vyvezlo do Rakouska či Belgie. Česko je pátým největším výrobcem sladu v EU a tvoří 2 % celosvětové produkce.

Produkce chmele rostla navzdory suchému a teplému počasí

I přes suché a teplé počasí v minulém roce pěstitelé v tuzemsku sklidili 7 145 tun chmele, což je o téměř 40 % více než v roce 2018. Z toho v Žatecké chmelařské oblasti byla celková produkce 5 277 tun (73,9 % celkové produkce), v Úštěcké oblasti to bylo 934 tun (13 %) a v Tršické oblasti 935 tun (13,1 %). Jemně aromatická odrůda Žatecký poloraný červeňák zaujímala 76,6 % z celkové produkce, tedy 5 474 tun (34% nárůst). Na export šlo 4 235 tun chmele (85 % celkové úrody), nejvíce do Japonska a Číny. I v loňském roce obhájila Česká republika pozici třetí největší pěstitelské země světa a je největším producentem jemně aromatického chmele na světě.

Po úspěšných letech hrozí letos výrazný propad produkce českého piva

Dvouměsíční uzavření hospod a restaurací letos na jaře srazilo slibně se rozjíždějící sezonu. Prodej čepovaného piva se prakticky zastavil a výrazný pokles zaznamenaly pivovary i v exportu. Očekávaný meziroční propad produkce českého piva za prvních 5 měsíců se bude pohybovat mezi 1,5 - 2 miliony hektolitrů, z čehož tři čtvrtiny jdou na vrub domácí spotřeby a čtvrtina je pokles exportu. Na pokles trhu má vliv nejen dvouměsíční uzavření hospod, ale i následná restriktivní opatření (omezená otevírací doba, sportovní akce bez diváků, rušení festivalů). U těchto opatření navíc není zatím jasné, dokdy budou trvat.

V uplynulých týdnech se sice zvýšil prodej baleného piva v obchodech, ale i tak pivovary odhadují pokles lokální spotřeby ke konci května v rozmezí 1-1,3 milionů hektolitrů. K tomu je potřeba ještě přičíst pokles exportu v řádu 400-600 tisíc hektolitrů. Největší problémy mají menší pivovary a minipivovary, které jsou závislé na prodeji čepovaného piva v restauracích. Podle odhadů Českomoravského svazu minipivovarů by jich mohlo natrvalo skončit více než čtvrtina z celkových téměř 500.

České pivovarství a sladařství 2019

Zdroj: Tisková zpráva

[Nahoru ↑]

Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat komentář (0)

Reklama

Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



ČeskéNápoje.cz

Vše co chcete vědět o nápojích, nejen, v České republice...


Magazín ČeskéNápoje.cz je součástí webů skupiny PIVNÍ|INFO
Všechna práva vyhrazena.
Diskusní příspěvky vyjadřují názory čtenářů a redakce ČeskýchNápojů.cz za ně nenese žádnou právní odpovědnost.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
ČeskéNápoje.cz na Facebooku


Redakce ČeskéNápoje.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!

TOPlist