Pivní prodejna 2Reklama na ČeskéNápoje.cz

Koronavirová pandemie silně zasáhla i trh s lihovinami

3. srpen 2020  České nápoje   komentáře (0)  471 x

Tržby výrobců a dovozců lihovin se v první polovině letošního roku propadly o 40 %. Důvodem je nejenom uzavření HORECA segmentu, ale i extrémní zvýšení spotřební daně na lihoviny k 1. 1. 2020 (o 13,2 %). Obchodníci se totiž na konci loňského roku předzásobili výrobky se starou sazbou spotřební daně, které ale v důsledku koronakrize nestihli vyprodat. K tomu se přidaly horší podmínky pro export i nižší zájem o lihoviny na tuzemském trhu – ten navíc klesá dlouhodobě a v letních měsících se může ještě prohloubit. Mezi alkoholickými výrobky jsou přitom lihoviny nejvíce zatížené spotřební daní přesto, že jejich spotřeba činí pouze 27 % z celkové spotřeby alkoholu v České republice. Celkový objem prodejů lihovin v gastronomii (on-trade) se vlivem karanténních opatření propadl o 1,6 mld. Kč, a stát tak na spotřební dani v březnu až červnu ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019 vybral o 1,2 mld. Kč méně.

Koronavirová pandemie silně zasáhla i trh s lihovinamiKoronavirová pandemie silně zasáhla i trh s lihovinami

Již dnes je zřejmé, že loňských čísel odvětví lihovin letos nedosáhne. Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky (UVDL ČR) očekává v letošním roce ve srovnání s předchozím rokem pokles tržeb svých členů okolo 20 % za předpokladu, že se nebudou ve 2. pololetí opakovat opatření jako v prvním půlroce. „Výrobci lihovin se letos potýkají s poklesem poptávky na domácím i zahraničním trhu. Koronavirová pandemie nepříznivě ovlivnila export a na domácím prodeji se kromě uzavření restaurací a barů významně odrazilo uzavření hranic a tím nepřítomnost turistů i zahraničních pracovníků, kteří spotřebovávají významnou část alkoholických nápojů,“ vysvětluje Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR.

Největším odbytištěm je pro likérníky odvětví gastronomie, které v posledních měsících spadlo takřka na nulu. Po období pandemie přicházejí navíc z hlediska prodejů tradičně slabé letní měsíce, letos navíc bez všech velkých letních festivalů. Podle slov zástupců UVDL ČR bude toto období klíčové pro další vývoj odvětví, které je v současnosti největším zdrojem spotřební daně v oblasti alkoholických nápojů v České republice – platí dvojnásobně více než v případě piva a mnohem více v porovnání s vínem.

Prodeje lihovin v první polovině roku klesly o 1,5 mld. Kč

Podle agentury Nielsen klesl celkový objem prodejů lihovin v gastronomii (on-trade) o 1,6 mld. Kč. Prodeje v obchodech (off-trade) přitom vzrostly jen o 0,1 mld. Kč – v porovnání s pivem, kde nárůst činil 0,9 mld. Kč. „Se zavřením gastronomických zařízení ztratili výrobci lihovin hlavní odbytiště produktů. Zatímco konzumenti piva začali nakupovat svůj mok hojně v maloobchodě, u lihovin tomu tak nebylo,“ doplňuje Vladimír Darebník.

Alkohol je jen jeden

V lednu letošního roku vláda zvýšila spotřební daň u lihovin o 13,2 %, což přimělo řadu obchodníků zásobit se předem. „Prodejci se na konci roku 2019 předzásobili a tyto zásoby stále doprodávají, což v současnosti zapříčiňuje další pokles prodeje. Vidíme to i na markantně nižší částce vybrané spotřební daně v březnu až červnu. Splatnost spotřební daně je totiž 55 dní, a tak dnes vidíme prodeje od ledna do dubna, kdy koronakrize vrcholila,“ komentuje situaci Vladimír Darebník.

Zatímco v únoru překročila suma spotřební daně 1,5 mld. Kč (což odpovídá extrémně vysokému prodeji v prosinci 2019), v březnu to bylo jen bezmála 225 mil. Kč, což je pro srovnání zhruba stejná suma jako inkaso za celé první pololetí letošního roku v případě vína (227 mil. Kč). Zvýšení spotřební daně se přitom jiných druhů alkoholických nápojů nedotklo.

Podle Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky je daňové zatížení lihovin zcela neúměrné objemům prodeje i společenským dopadům ve srovnání s ostatními druhy alkoholických nápojů. Nerovnost spotřební daně se projevuje v novém světle právě působením koronavirové pandemie a výrazně ztěžuje podmínky k tomu, aby se výrobci lihovin mohli vyrovnat s jejími následky.

Zdroj: Tisková zpráva

[Nahoru ↑]

Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat komentář (0)

Reklama

Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



ČeskéNápoje.cz

Vše co chcete vědět o nápojích, nejen, v České republice...


Magazín ČeskéNápoje.cz je součástí webů skupiny PIVNÍ|INFO
Všechna práva vyhrazena.
Diskusní příspěvky vyjadřují názory čtenářů a redakce ČeskýchNápojů.cz za ně nenese žádnou právní odpovědnost.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
ČeskéNápoje.cz na Facebooku


Redakce ČeskéNápoje.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!

TOPlist