Pivní prodejna 2Reklama na ČeskéNápoje.cz

Trh s lihovinami se propadl o 38 %

18. prosinec 2020  České nápoje   komentáře (0)  374 x

Prodeje lihovin za letošní leden až říjen klesly v České republice o 38 %. Důvodem je především opakované uzavření HORECA sektoru, který je tradičně největším odbytištěm likérníků, ale také odliv turistů a zahraničních pracovníků. Celkové tržby za prodej lihovin v gastronomii (on-trade) se vlivem karanténních opatření snížily o 2,2 mld. Kč. Přesto stát na spotřební dani za lihoviny v lednu až říjnu ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019 vybral pouze o 240 mil. Kč méně. Může za to extrémní zvýšení spotřební daně na lihoviny o 13,2 % od 1. ledna 2020. Mezi alkoholickými nápoji jsou přitom lihoviny zatížené spotřební daní nejvíce i přesto, že jejich spotřeba činí pouze 27 % z celkové spotřeby alkoholu v České republice.

Trh s lihovinami se propadl o 38 %Trh s lihovinami se propadl o 38 %

Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky (UVDL ČR) zaznamenala za leden až říjen ve srovnání s předchozím rokem pokles prodejů svých členů o 38 % a do konce roku zlepšení i přes tradičně silnější vánoční svátky neočekává. „Uzavření HORECA segmentu v předvánočním období je pro nás velkou ranou. V gastronomii se prodá přibližně 50 % celkové spotřeby lihovin. Tyto ztráty nejsou schopny vykompenzovat i mírně vyšší prodeje v maloobchodě.  Zatímco konzumenti piva a vína přešli hojně na nákup těchto nápojů v maloobchodě, u lihovin je nárůst prodejů v tomto segmentu o hodně menší,“ vysvětluje Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR. Podle agentury Nielsen klesly tržby z prodeje lihovin v gastronomii (on-trade) za období leden až září o 2,2 mld. Kč, zatímco prodeje v obchodech (off-trade) vzrostly jen o 200 milionů Kč (u piva činil nárůst za stejné období 1,1 mld. Kč).

Inkaso spotřební daně za lihoviny kleslo o 240 mil. Kč

Přestože prodej lihovin v letošním roce značně klesnul, na vybrané spotřební dani se tento pokles příliš neprojevil. Stát od ledna do října vybral pouze o 240 mil. Kč méně ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019. Hlavním důvodem je výrazné zvýšení spotřební daně na lihoviny (o 13,2 %) platné od 1. ledna 2020. „Prodejci se na konci roku 2019 předzásobili, což se významně projevilo na inkasu spotřební daně v lednu a v únoru, kdy částka za oba měsíce překročila 2,9 mld. Kč. Splatnost spotřební daně je totiž 55 dní. Naopak v březnu až červenci v důsledku koronavirových opatření vybral stát vůbec nejnižší sumu za posledních 6 let,“ komentuje situaci Vladimír Darebník a dodává: „V inkasu za srpen a září se pak projevilo opětovné otevření HORECA sektoru na začátku června.“ Zvýšení spotřební daně se přitom jiných druhů alkoholických nápojů nedotklo.

Podle Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky je daňové zatížení lihovin zcela neúměrné objemům prodeje i společenským dopadům ve srovnání s ostatními druhy alkoholických nápojů. Nerovnost spotřební daně se projevuje v novém světle právě působením koronavirové pandemie a výrazně ztěžuje podmínky k tomu, aby se výrobci lihovin mohli vyrovnat s jejími následky.

Spotřeba alkoholu během pandemie spíše stagnuje

Podle průzkumu agentury Ipsos, který si nechala vypracovat UVDL ČR na vzorku 1100 respondentů, spotřeba alkoholu během pandemie spíše stagnuje. 12 % respondentů alkoholické nápoje vůbec nepije a více než polovina respondentů (51 %) uvedla, že konzumuje alkohol stále stejně jako před pandemií. Zbylé respondenty lze téměř shodně rozdělit do 2 skupin – a to skupiny, která konzumaci alkoholických nápojů snížila a skupiny, která konzumaci mírně zvýšila. Jako hlavní důvod omezení konzumace alkoholických nápojů uvádějí účastníci výzkumu uzavření restaurací, barů a jiných stravovacích zařízení (54 %), změnu životního stylu (25 %) a teprve poté finance (18 %). „Výsledky průzkumu nám potvrdily, že Češi konzumaci alkoholických nápojů v období koronakrize nijak nezvýšili a veškeré poplašné zprávy, které je možné slyšet z různých zdrojů vycházejí z nesprávné interpretace prodejů, kdy se za směrodatný bere pouze prodej v maloobchodě, ale vůbec se neuvažuje o propadu prodejů v HORECA segmentu a jiných kanálech prodejů (například letiště, pohraniční prodeje, cash & carry atd.),“ uzavírá Vladimír Darebník.

Zdroj: Tisková zpráva

[Nahoru ↑]

Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat komentář (0)

Reklama

Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



ČeskéNápoje.cz

Vše co chcete vědět o nápojích, nejen, v České republice...


Magazín ČeskéNápoje.cz je součástí webů skupiny PIVNÍ|INFO
Všechna práva vyhrazena.
Diskusní příspěvky vyjadřují názory čtenářů a redakce ČeskýchNápojů.cz za ně nenese žádnou právní odpovědnost.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
ČeskéNápoje.cz na Facebooku


Redakce ČeskéNápoje.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!

TOPlist